Медијска и информацијска писменост помаже људима да препознају потражњу и одбране
новинарство, и разликују га од реклама, пропаганде и трачева.
Наша мисија
Изградња повјерења у медије на југоистоку
Европе и Турске
Пројекат треба да пружи грађанима, посебно младима, југоисточне Европе и Турске,
са критичним компетенцијама за навигацију кроз нови информациони екосистем и активно учешће у њему
процес управљања, уз побољшање медијске одговорности и професионалних стандарда
доприносе јачању слободе изражавања у региону.
У контексту брзе дигиталне трансформације и процват информацијског хаоса карактеризира
падом посвећености професионалним новинарским стандардима, процватом
дезинформацијама и очигледан пад повјерења цивилног друштва у медије, UNESCO и Европска
Унија је покренула другу фазу пројекта „Изградња повјерења у медије на југоистоку
Европа и Турска”.
Објављен у марту 2018. године, други годишњи индекс медијске писмености, који је рангиран у Европи
земље према њиховој отпорности на лажне вијести, утврдили су да су то земље западног Балкана
међу најрањивијима на ширење дезинформација.
Информације
Настојање земаља кандидата и потенцијалних кандидата у Европску унију да се осигура
неопходни услови за слободу медија одвијају се у позадини брзог
трансформација медијског пејзажа и значајне промјене у обрасцима медијске потрошње. Док
отвара нове могућности за размјену информација, ово окружење које се мијења
комуникација носи ризике, укључујући пад професионалних стандарда и процват
информациони хаос ствара неповјерење у медије и институције.
Дезинформације
Док су главна арена дезинформација друштвени медији, моћни актери данас их користе
феномен за сузбијање медија. У данашњем контексту дезинформација и
дезинформација, крајњи ризик није само неоправдано регулисање новинарства већ и јавности
имају тенденцију да не вјерују свим садржајима – укључујући и новинарство. У овом сценарију, људи ће вјероватно схватити као
вјеродостојни без обзира на садржај који подржавају њихове друштвене мреже, а који одговара њиховом
срца, а не резултат паралелног ангажмана с њиховим главама.
Млади људи
Како медијски и информативни пејзаж постаје све сложенији, промјене су
стално мијењајући начин на који комуницирамо, омогућавајући и истовремено изазивајући човјека
права, универзални приступ информацијама, изградња мира, одрживи развој и интеркултурални
дијалог. Ипак, чини се да нема равнотеже у количини примљених информација и
способност да га процијени и обради. Ова ситуација је изазов за све демографске категорије. Као што је младост
понекад рањиви, лако се могу искључити из грађанског ангажмана или бити
увучени у пропагирање дезинформација, говора мржње или мизогиног садржаја. Млади често немају критичке медијске и информационе компетенције
неопходно за мудро и етички ангажман у медијима и технологији у ултра-посредованом свијету
где живе.
Како би постигао свој општи циљ, пројекат „Изградња повјерења у медије у југоисточној Европи и
Турска” посебно има за циљ:
Повећање критичког мишљења међу младима захваљујући пилотирању медијске и информацијске писмености
(MIL) вјештине у формалном и неформалном образовању;
Побољшање капацитета медија за сузбијање дезинформација;
Јачање медијске одговорности и повећање медијског доброг управљања према корисницима
подржавајући одрживост механизама саморегулације.
Увођење MIL у системе формалног и неформалног образовања:
Пружање техничке подршке властима, носиоцима дужности и развој наставних планова и програма
агенције за MIL;
Унапређење MIL капацитета агенција и организација за развој младих.